Fotografia musí vzbudiť emóciu, záujem a zvedavosť. Musí dať divákovi pocit, že to čo vidí, chce i v skutočnosti zažiť sám. Chce sa na to miesto ísť pozrieť a vidieť ten istý výhľad, to isté slnko, cítiť tie isté materiály…

Cieľom fotografie a fotografa je vnímať tieto vlastnosti priestoru a svetla a vedieť divákovi tento pocit sprostredkovať skrz statický, dvojrozmerný element – fotografiu.

/ Čas a pozornosť – najdôležitejšie komodity venované projektu

Je pochopiteľné, že každý sa chce venovať tomu, čo ho najviac baví a v čom vidí svoj potenciál a budúcnosť. Architekt navrhovaniu ďalšieho projektu, predajca hľadaniu kupcov, či realitný maklér prezentovaniu nehnuteľnmosti. Všetky tieto profesie majú dôležitejšiu prácu, ako venovať hodiny zarovnaniu línií v interiéri, či večnému čakaniu na ulici kvôli správnemu svetlu, či polohe áut a ľudí. Preto je dobré zveriť túto starosť (a pre fotografa radosť) človeku, ktorý si ten čas vyhradí špeciálne iba na tento cieľ.

Počkať si na lokácii na to správne svetlo chce nielen trpezlivosť, ale i plánovanie. Dopredu si naštudovať okolie, svetové strany, potencionálne uhly svetla a v neposlednom rade i samotný projekt je nevyhnutné pre zvládnutie situácie na lokácii. Vyťažiť maximum zo situácie je možné iba vtedy, ak sa fotograf pripraví vedomostne – pochopí podstatu projektu, jeho cieľ a poslanie.

Jedným z najfascinujúcejšich fotení bolo pre mňa fotenie Kaplnky Vzkriesenia od arch. Samuela Netočného – divili by ste sa, ale skákať a behať okolo tejto úžasnej ministavby celých 14 hodín mi nestačilo… Tak som sa ku nej musel po niekoľkých mesiacoch vrátiť a zábery doplniť. Tento projekt ma uchvátil natoľko, že i napriek tomu, že bol dokončený, mal som pocit, že príbeh ostal nedorozprávaný.

Pre fotografie a projekt musí mať fotograf nadšenie – musí ho zaujať, fascinovať, tešíť, musí ním žiť. Minimálne počas práce na ňom.

/ Výbava fotografa

Základom výbavy fotografie je nielen kvalitné telo fotoaparátu, ale hlavne adekvátne objektívy. Samozrejmosťou je variácia rôznych ohnísk, no najväčším pomocníkom je sada Tilt-Shift objektívov, ktoré dovolia posunutie obrazu do ktoréhokoľvek smeru pre zmenu a skorigovanie perspektívy. Výsledná kompozícia je odfotená už na mieste a v ateliéri nebude potreba dorovnávať fotografie, napravovať vertikály, či pracne zlepovať panorámy.

Za posledné roky vzrástol i dopyt po neobvyklých záberoch z vtáčej perspektívy – dronová fotografia je dnes nevyhnutná na odprezentovanie vzťahov stavby s okolím a jej kontextu v rámci miesta. Preto možnosť fotenia dronom je štandardom u väčšiny fotografov.

/ Oko fotografa

Ani s najlepšou fototechnikou na svete neurobí fotograf ohromné zábery, pokiaľ nemá pre architektúru cit a nie je so svojou fotografickou výbavou zžitý. Fotoaparát je len nástroj, skutočnú prácu vykonáva fotograf – správnym výberom a nastavením pohľadu, trpezlivosťou pri čakaní na správne svetlo, či dokonca finálnym doladením detajlov v scéne – či už ide o natrasenie vankúšov, posunutie sedačky, či odstránenie kontajnerov.

/ Úpravy v postprodukcii

Fascinujúcou časťou procesu je postprodukcia – konkrétne vyvolanie RAW fotiek v softvéroch ako je Adobe Lightroom, či intenzívnejšia úprava v Adobe Photoshop. V týchto programoch pracujem denne už 14 rokov, takže smelo môžem tvrdiť, že možné je všetko. Kľudne postavím dom na Marse ešte skôr ako Elon Musk, ak bude stačiť fotka ako dôkaz 🙂

Bežné doladenie farieb v Lightroome je nasledované editáciou fotiek v Photoshope – tu je potrebné trochu prečistiť scénu od nežiaducich elementov. Dopravné značenie, lampy, smetné koše… toto všetko musí preč. Občas je dobré vymeniť trávnik, či pridať strom… všetko v záujme skrášlenia vizuálnej podoby nehnuteľnosti, či kvôli vedeniu pozornosti diváka na miesto na fotke, ktoré je dôležité.


/ Záverom

Obal je to, čo predáva. či už si to prajeme, alebo nie – množstvo záujemcov o návrh domu architektonickým štúdiom odpadne hneď na začiatku práve kvôli tomu, že fotografia priestorov ich nezaujala, podhodnotila kvality architektonického návrhu. Nedovoľte, aby vaši klienti preklikli na iné štúdio, ktoré im poskytne pocit, ktorý hľadajú. Najmä preto, že dosiahnuť tento pocit je tak jednoduché a rýchle, ako si cez appku objednať jedlo na večer. Ak máte záujem o pomoc s prezentáciou Vášho návrhu – som tu pre vás – kľudne pošlite mail, alebo zavolajte.